Je publiek beïnvloeden? Gebruik ethos, pathos logos

Wanneer je een presentatie geeft, en het belangrijk is om jouw publiek te overtuigen/beïnvloeden is het belangrijk dat je ook weet hoe je dit aan moet pakken. Gebruik hierbij de Ethos, pathos logos methode. Veel dingen doen we al van nature, andere dingen kosten wat meer moeite. Wij leggen het aan je uit.

Deze theorie is eeuwen geleden al ontwikkeld door de grote filosoof Aristoteles. De driehoek die hij benoemd wordt ook wel de retorische driehoek genoemd. Wanneer je deze goed kunt toepassen, straal je meer vertrouwen uit, draag je betere argumenten aan en roep je de juiste gevoelens op bij je doelgroep.

 

Ethos | spreker:

Bij ethos focus je op jezelf als spreker. Je persoonlijkheid is het belangrijkste middel om je doelgroep te overtuigen. Zorg dus dat je publiek jou als betrouwbaar ervaart. Doe dit bijvoorbeeld door te vertellen over je achtergrond of laat zien hoeveel je van het onderwerp af weet.

Pathos | publiek:

Bij pathos focus je op jouw publiek als doelgroep. Het gaat daarbij voornamelijk om de emoties die je bij je doelgroep kunt oproepen. Mensen laten hun oordeel afhangen van hun gemoedstoestand. Zorg dus dat je weet welke emotie er nodig is om je doelgroep te laten aanslaan.

Logos | boodschap:

Bij logos focus je op de boodschap die jij als spreker wil overbrengen op je publiek. Zorg dat er een goede structuur van je verhaal is om overtuigend over te komen. Maak hierbij gebruik van cijfertjes, bewijsmateriaal, statistieken en feiten.

 

Kijk nog eens kritisch naar jouw presentatie en de manier waarop je jouw publiek beïnvloed.

Heb jij hier hulp bij nodig of wil je jouw presentatie laten ontwerpen? Leuk! Neem eens contact met ons op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.